کمردرد: آنچه که هر زنی باید در مورد سلامت استخوان بداند، تست های مرتبط و اهمیت آنها | سلامت نیوز

سلامت استخوان: کمبود توده استخوانی ممکن است باعث ایجاد پوکی استخوان شود که باعث شکننده یا ضعیف شدن استخوان ها می شود. سلامت استخوان برای سلامت کلی و کیفیت زندگی بسیار مهم است. زنان باید مراقبت ویژه ای از سلامت استخوان های خود داشته باشند زیرا نسبت به مردان بیشتر مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند. در نتیجه پوکی استخوان، استخوان‌ها واقعاً شکننده و ضعیف می‌شوند و شکستگی می‌تواند حتی در اثر یک عامل استرس‌زای جزئی مانند خندیدن یا فعالیت‌هایی مانند خم شدن رخ دهد.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که 30 درصد از زنان یائسه به پوکی استخوان مبتلا هستند که باعث می شود استخوان ها شکننده و ضعیف شوند و خطر شکستگی را افزایش دهند. تنها در هند 61 میلیون فرد مبتلا به پوکی استخوان وجود دارد که 80 درصد آنها زن هستند.

دکتر. سونیتا کاپور، مدیر و مشاور پاتولوژیست در کلینیک اشعه ایکس و اسکن شهر، اهمیت آزمایشاتی را که زنان باید انجام دهند تا سلامت استخوان خود را بررسی کنند، به اشتراک می گذارد.

بیایید اکنون نگاهی به چند آزمایش یا روش های غربالگری که زنان باید برای بررسی سلامت استخوان خود انجام دهند، بیاندازیم:

غربالگری سلامت ارتوپدی

برای زنانی که سابقه خانوادگی مشکلات مفصلی، آرتریت یا پوکی استخوان دارند، غربالگری سلامت ارتوپدی توصیه می شود. این معاینه اغلب شامل جستجوی هرگونه ناهنجاری یا علائم ساییدگی در استخوان ها و مفاصل است. معاینات رایج ارتوپدی شامل سنجش تراکم استخوان، دیسکوگرافی، سینتی گرافی اسکلتی، میلوگرافی و الکترومیوگرافی است. اکثر این آزمایش‌ها به فناوری آزمایش‌شده با زمان مانند توموگرافی کامپیوتری، DEXA MRI، سونوگرافی و اشعه ایکس متکی هستند.

همچنین بخوانید: سکته قلبی – برای ردیابی سلامت قلب به چه تست های غربالگری نیاز دارید؟ توصیه های پزشک را بررسی کنید

اسکن تراکم استخوان یا اسکن DEXA

برای تعیین میزان متراکم یا قوی بودن استخوان‌های شما، اسکن تراکم استخوان، که به اسکن DEXA نیز معروف است، از اشعه ایکس با دوز پایین استفاده می‌کند. این آزمایش به عنوان آزمایش تراکم مواد معدنی استخوان، اشعه ایکس با انرژی دوگانه یا آزمایش BMD نیز شناخته می شود. بسته به هر عامل خطر پوکی استخوان، یک زن باید حداقل یک بار این آزمایش را از سن 58 سالگی و احتمالاً بسیار جوانتر انجام دهد.

این آزمایش علاوه بر تشخیص و پیشگیری از پوکی استخوان، اغلب در تعیین چربی بدن و توده بدون چربی بدن بسیار مهم است. با ارزیابی محتوای چربی بدن یا تراکم مواد معدنی استخوان‌های شما، روش تشخیصی می‌تواند تعیین کند که استخوان‌های شما چقدر راحت می‌شکنند و آسیب می‌بینند. اگر خطر ابتلا به بیماری‌های استخوانی مانند پوکی استخوان از حد متوسط ​​بالاتر از حد متوسط ​​است، پزشک می‌تواند اسکن یا آزمایش را توصیه کند.

همچنین بخوانید: بهداشت زنان: تست های غربالگری که زنان باید پس از یائسگی داشته باشند

اسکن تراکم استخوان در درجه اول برای شناسایی پوکی استخوان و استئوپنی، تخمین خطر شکستگی های آینده و ارزیابی اثربخشی درمان پوکی استخوان استفاده می شود. زنان 65 سال یا بیشتر باید تحت اسکن تراکم استخوان قرار گیرند زیرا در معرض خطر بیشتری از دست دادن تراکم استخوان هستند که می تواند باعث شکستگی شود.

چه کسانی ممکن است در معرض خطر کم تراکم استخوان باشند؟

تراکم استخوان پایین بیشتر احتمال دارد زنانی را تحت تاثیر قرار دهد که دارای وزن بسیار پایین، یک یا چند شکستگی بعد از سن 50 سالگی، از دست دادن حداقل نیم اینچ قد در طی یک سال و سابقه خانوادگی پوکی استخوان هستند. علاوه بر این، دریافت ناکافی کلسیم و ویتامین D، استعمال دخانیات، نوشیدن زیاد الکل و عدم فعالیت بدنی می تواند منجر به کاهش تراکم استخوان در زنان شود.

اهمیت انجام تست های غربالگری سلامت استخوان برای حرکت بهتر

محبوب ترین و مطمئن ترین روش برای تعیین تراکم استخوان زنان، اسکن DEXA است. برای تأیید تشخیص یا تعیین اینکه آیا درمان از دست دادن استخوان مؤثر است، پزشک ممکن است آزمایشات بیشتری را درخواست کند. ترجیحاً اسکن تراکم استخوان در تمام زنان بالای 50 سال برای بررسی پوکی استخوان انجام شود.

ساختن استخوان‌های قوی‌تر بهترین تکنیک برای جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان‌ها است، زیرا پیشگیری همیشه بر درمان ارجحیت دارد. برای پیشگیری از پوکی استخوان در سنین بالاتر، تقویت استخوان ها در دوران کودکی و نوجوانی بسیار مهم است.

زنان برای داشتن استخوان‌های قوی‌تر باید این حقایق مهم را در نظر بگیرند:

– تراکم استخوان با افزایش سن کاهش می یابد، بنابراین ورزش منظم و همچنین حفظ یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از کلسیم و ویتامین D است.

– کلسیم و ویتامین D برای سلامت استخوان ضروری هستند، آنها نه تنها باعث تقویت و تراکم استخوان می شوند بلکه به کاهش خطر پوکی استخوان نیز کمک می کنند.

– ورزش های تحمل وزن مانند پیاده روی، دویدن، دویدن، رقصیدن، پیاده روی و غیره برای کمک به ساخت و حفظ تراکم استخوان مهم است.

– سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل می تواند به استخوان ها آسیب برساند و منجر به درد، ناتوانی و کاهش کیفیت زندگی شود.

– برخی داروها یا مسکن ها می توانند با تداخل در توانایی بدن برای جذب کلسیم، بر سلامت استخوان تأثیر بگذارند و منجر به افزایش خطر از دست دادن استخوان و شکستگی شوند.

– آزمایش‌های منظم تراکم استخوان در ارزیابی خطر پوکی استخوان کمک بسیار مهمی است و در عین حال سلامت استخوان را در طول زمان تحت نظر دارد.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم